KASIM AYI DEĞERLER EĞİTİMİ KONUMUZ ÖZ DENETİM VE SORUMLULUK

KASIM AYI DEĞERLER EĞİTİMİ KONUMUZ ÖZ DENETİM VE SORUMLULUK

04.12.2023 49

KASIM AYIMI DEĞERLER EĞİTİMİ KONUMUZ ÖZDENETİM VE SORUMLULUK 

 

04-12-2023

 

Öz Denetim Becerisinin  Bireye Sağladığı Katkılar,

  • Kişinin kendisi ve dünya arasında daha iyi, daha ideal uyuma sahip olması için kendini değiştirme ve uyarlamasına yardımcı olur.
  • Bireyin etkili bir biçimde değişimini ve kontrol atlında tutma becerisini sağlar.
  • Bireyin kendine zarar verici davranışlardan uzak durmasını sağlar.
  • Bireye hayatı üzerinde bir yetkinlik ve kendini yönetme, yönlendirme gücü verir.
  • Bireyin karşılaştığı problemlerin üstesinden gelme çabasını sağlar.
  • Aşırı duygusal tepkileri kontrol ve denetlemeyi sağlar.
  • Bireyin kişisel sorumluluklarını kabul etmesini sağlar.
  • Kendisine odaklanmayı sağlar.
  • Farklı kişilerle etkili iletişim kurmasını sağlar ve olgun, sorumluluk sahibi bir kişi olmasına yardımcı olur.

Öz denetim, sadece bireyin kendisine değil, bireyin etrafında bulunan insanlara ve çevresine de yararlıdır. Toplumun en küçük birimi bireyin kendisidir. Bireydeki her gelişme toplumu da etkilemektedir.

‘’GÜNLÜK HAYAT İÇERİSİNDE KENDİNİ KONTROL ETME BECERİSİ YÜKSEK ÖĞRENCİLERİN DİĞERLERİNDEN AKADEMİK OLARAK DAHA BAŞARILI OLDUĞU TESPİT EDİLMİŞTİR.’’

Çocuklarda Öz Denetimin Gelişmesini Engelleyen Durumlar

  • Çocuğun her istediğinin hemen yerine getirilmesi,
  • Aile içinde kuralların olmaması ya da olan kuralların sürekli değişmesi,
  • Ailedeki otorite figürünün (anne-baba) etkisizliği, eksikliği ya da anne-babanın sürekli tutarsız davranması,
  • Aşırı baskıcı ya da serbest aile yapısı,
  • Çocuğun istek, beklenti ya da ihtiyaçlarına değer verilmemesi ya da bunların istismar edilmesi,
  •  Çocuğun sorumluluğunda olan işlerin başkaları tarafından yapılması ya da üstlenilmesi (ödevlerini babasının yapması, odasını annesinin toplaması, yemeğini babaannesinin yedirmesi vs.)
  • Yaşına ve gelişim sürecine uygun görevler ve sorumluluklar verilmemesi,
  • Çocuğun davranışlarına, fikirlerine, görüş ve önerilerine değer verilmemesi,
  • Çocuk adına kararlar alıp çocuğun bunlara uymaya zorlanması,
  • Çocuğun anne-babaya ya da başka bireylere bağımlılığını arttıracak övgü sözleriyle takdir edilmesi. Bu yüzden çocuktaki ben-merkezci duyguların arttırılması.
  • Çocuğun kendi başına karar vermesini engelleyecek ve onda yetersizlik duygusu uyandıracak sözlerle itham edilmesi. “Sen yapamazsın”, “Senin gücün yetmez”, “Hayatta başaramazsın” vs.

 

Çevresinden ve ailesinden bunlara benzer biçimde söz ya da davranışlara maruz kalmış çocuklarda özdenetim davranışı gelişmemekte, bu sebeple de özellikle okul yıllarında uzun ve yorucu süreçleri gerektiren öğrenme ve öğretme süreçlerini yönetme ve kabul etme davranışları zayıflamaktadır. Farklı öğrenme süreçlerini (ödev yapma, ders çalışma, kitap okuma, inceleme ve araştırma yapma, proje tabanlı çalışma vs.) sıkıcı ve bir an önce bitirilmesi gereken zorunluluklar olarak değerlendirmekteler. Bu noktada ise aileler kısa sürede, birden bire sonuç verecek çözüm yolları arayışlarına girmektedirler. Ancak öz denetim becerisini kazanılması için süreç ve okul ile iş birliği gerekmektedir.